Förhatliga ord, del 2.

Jag har i andra sammanhang uttryckt min avsky för ordet pepp. Ett ord som inte ens finns används till höger och vänster för att uttrycka nån form av glädje. Till vilken nytta? Vad är det för fel på redan existerande uttryck för glädje?

Nästa ord som skapar rysningar längs min ryggrad, fast ev helt andra skäl, är unisex. Såg i en tidning att nu är det riktgt populärt med unisex-kläder, unisex-smink och unisex-parfym. Jag tillhör inte den sorten som tycker att kvinnan ska tiga i församlingen. Jag tillhör inte heller den sort som tycker att män och kvinnor till varje pris bör göra samma saker. Jag avskyr stereotyper men blir lika förtvivlad när jag läser artiklar som denna där män och kvinnor kryper allt närmare ett könlöst ingenting. Jag tycker om män som bryr sig om sitt utseende, men måste erkänna att jag skruvar på mig när män sminkar sig. Jag tycker att kvinna ska lukta kvinna och man ska lukta man. Jag tycker att kvinnor bör bejaka sina kurvor med klänningar och kjolar och att det finns få män som inte klär i kostym. Jag har inget behov av att dela på matlagning och städning och skruvdragning. Det känns mer naturligt att man gör det man är bra på vare sig man är man eller kvinna.
Ja, ja, jag vet! Om en tjej trivs bäst i kostym så ska hon få ha sin kostym och om en man vill klä sig i kvinnokläder får han väl också göra det. Jag tänker inte hindra någon. Icke heller ska någon hindra mig att tycka att det är trivsamt med en värld där män är män och ser ut som män och där kvinnor är kvinnor och ser ut som kvinnor.....

Kommentarer
Postat av: Karin

Håller med dig till 100%!! Allt ska vara jämställt och alla ska kunna göra allt. Ibland känns det som man vill kräkas.

2009-09-21 @ 12:09:33
URL: http://karinholmer.blogspot.com
Postat av: John

"Pepp" är ett slanguttryck, möjligtvis kan det i framtiden bli ett ord. Det beror helt på om ordet sprids bortom de Småländska hålorna och ut i landet, men spelar det någon roll? Det kallas språklig utveckling.



Dessutom behöver det inte nödvändigtvis betyda "glädje".

Snarare betyder det förväntan inför något.

"Åh, jag känner mig så förväntansfull inför filmkvällen på fredag" tar ack så mycket längre tid än att säga "Fan vad pepp med film på fredag". Eller hur?



Sen kan man tycka vad man vill om det, men jag vill inte gå runt och prata som om jag citerade skolans betygskriterier jämt och ständigt.



Tack för mig.

2009-09-29 @ 14:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0