Kvistlack och annat helvete.

Låt mig berätta lite om kvistlack. Vill bara poängtera att detta är upplysningar som var man, eller kvinna, kan ha nytta av då ni renoverar er bostad.Kvistlack används för att kvistarna inte ska bli gula då man målar vitt,  exempelvis ett tak.

 Så långt är allt väldigt enkelt. 

Det som kan kännas lite jobbigt med kvistlack är att själva konsistensen är som förbannad, jävla mjölk. Har ni provat att måla tak med mjölk nån gång? Inte helt självklart kan jag säga. 
För det första syns det inte så väl om det täcker eller inte (och det har man ju fått höra, att det är oerhört viktigt att det täcker..). 
För det andra skvätter det nästan ingenting.  (Detta kallas ironi och tolkningen bör vara att efter målningen hade jag lika mycket lack på mig som i taket.)
För det tredje måste man (om man nu har, som jag, panel i taket) måla alla skarvar först.

Fan.

Sen når man inte överallt. Över trappan, t.ex, får man använda kvastskaft och tejpa på penseln på nämnda kvastskaft och sedan hoppas på en jävla träffsäkerhet.
Jag är inte särskilt träffsäker.

Efter kvistlacken ska det målas med häftgrund. Två gånger. Alla skarvar ska målas två gånger och varje bräda ska målas två gånger.

Förutom detta ska man dras med allt annat helvete i livet.

Jag är inte glad. 

Inte alls faktiskt.

Men taket är numera vitt.

Kommentarer
Postat av: Fridah

Ha en supermysig dag, :)

2008-01-07 @ 08:29:44
URL: http://FridahCharlotta.blogg.se
Postat av: Emma

Hej! Googlade på kvistlack och hittade till dig! :-)Ska själv måla furutak med kvistar och ville veta hur man går till väga. Fick reda på hos färgaffären att man måste måla med kvistlack eller shellack. Detta hade jag ingen aning om! Men nu efter lite efterforskningar har jag blivit lite klokare:-) Såg att detta inlägget var 2 månader gammalt. Hur blev ditt tak? Några genomslag än eller var du träffsäker?:-)

Tack för bra tips!
//Emma

2008-03-15 @ 17:42:06
URL: http://althea.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0