Sång according to Anna.

Rap är inte samma sak som sång. Därmed basta. Rap är rytmiskt tal. Rap är ett musikaliskt uttryck men det är inte sång. För inte alltför länge sedan skulle man kalla det för talkör. Man skulle inte kalla det för sång. Aldrig kalla det för sång. Det är inte sång.

"...och här sjungare han mycket ljusare toner..."
Nej. Han "sjunger" inte några ljusare toner. Han talar med ljusare röst. Sång? Nej. Tal? Ja.

"....och här sjunger han liksom med flera toner, både mörkare och ljusare.."
Nej. Här talar han med mörkare respektive ljusare röst. Han talar. Sjunger inte.

"Jag har skrivit en ny låt."
Nej, det har du inte, pucko. Du har skrivit en ny text.

Begreppet sång blir ständigt besudlat. Överproducerade låtar gör att artister inte längre kan framträda live. Brösten är lika viktiga som rösten. Kurvorna på rätt ställe och tillräckligt avklädda? Då är du som gjord för att bli sångerska. Har du ett utseende som signalerar djupt missförstådd yngling med svettblank lugg under vilken de svärtade ögonen blänger mot publiken? Perfekt idol för identitetssökande ungdomar. Har det någon som helst betydelse om dessa bröst eller missförstådda ynglingar kan sjunga? Njaaa......ytterst liten. Till all denna bedrövelse finner jag mig idag stå och försvara sången som begrepp inför min rara lilla elev som vill sjunga rapmusik. Sjunga rapmusik! Ha! Jag godtar absolut att rapmusiker kan ha lika goda röster och lika stort musikaliskt kunnande som andra sångare men sättet de väljer att utföra sina texter på är inte sång. Aldrig sång. No way.

Om någon nu beslutar sig för att upprört bestrida mina påståenden vill jag bara meddela att detta är ett uttryck för min åsikt. I stället för att argumentera med mig rekommenderar jag en kurs i gehör. Det kanske kan vara upplysande.

Nähä, pappsen. Nu tror jag det är dags att sussa. Drömfritt i natt?




Kommentarer
Postat av: Alex

Härligt inlägg!!

2009-09-06 @ 10:50:36
URL: http://alexharskrivkramp.blogg.se/
Postat av: Lisette

Håller själv på med rap och håller med dig helt. Det är inte sång! Folk har helt missupfattat rapen. Det är text som tals i tak till musik, inte sång.



Underbart inlägg!

2009-11-12 @ 18:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0