Själens erövringar...

...är starkare än allt annat. När man tagit ett beslut, när man gjort något bra för sig själv eller någon annan. När man känner att man lever. Det är sannerligen en själens erövring. Något som får en att orka, att leva lite till. Min mamma är min idol. Hon besökte sin sjuka väninna i ett jobbigt läge. Hon bestämde sig för att ta det obehagliga, stå upp mot det svåra, och träffa henne medan hon fortfarande levde trots att det sjuka höll på att besegra henne. Väninnan finns inte bland oss längre...fast ändå gör hon det. Minnena finns kvar. Hos min mamma finns de kvar som en ny styrka. En vetskap om att "jag väntade inte för länge, jag fanns där". En själens erövring. Starkt gjort,  tycker jag. I ett sånt läge blir väldigt mycket annat oviktigt.

Ändå ska man inte försaka de små erövringarna. Glädjen över att en elev lyckas. Styrkan i att kunna säga, nej, jag orkar inte göra en sak till. Vissheten om att jag faktiskt kan vara en god vän. Min själs erövringar. De ger mig styrka. Idag är en bra dag. Idag är jag stark. I morgon är en ny dag. Kanske inte lika stark, det märker vi...

En annan styrka är att kunna säga vad man tycker och stå för det. Uppenbart är att vi människor har väldigt svårt för det. Jag också. En del har så svårt för det att de inte ens när de blir konfronterade kan stå för det, eller ens stå för sin egen person. Anonymt, som det så tjusigt heter.... Anonymt skulle kunna stå för fegt kanske? Eller för sjukt? Eller helt enkelt bara så oviktigt att man inte ens borde bry sig. Men nu är det en av min själs erövringar; att jag bryr mig! Jag tänker lära mig av "anonym" och INTE göra så. Jag tänker försöka stå för det jag tycker och säger. Jag kommer med all sannolikhet inte alltid att lyckas. Tyvärr ligger det i människans svaga natur. Men jag kommer att försöka. Och varje gång jag gör det så är det med den fasta övertygelsen att min själ har gjort ännu en liten, men dock, erövring...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0