sär skrivningar, och bristande språk bruk=(

Vad är det för fel på svenska språket? Kan någon förklara det för mig? Om det nu, trots indikationerna som syns i vårt allmänna språkbruk, inte är så mycket fel på vårt språk, VARFÖR KAN VI DÅ INTE ANVÄNDA DET KORREKT???? (Tänk er att jag frustrerat skriker versalerna. För er som inte vet vad versaler är kan jag upplysa om att det är STORA bokstäver.) Personligen tycker jag stundom att interpunktion är ganska klurigt. Jag har också fått påpekat att jag är usel på styckesindelning. Om jag stavar fel beror det oftast på att fingrarna är större än tangenterna och jag är för stressad för att korrekturläsa. Det vore dock UNIKT om jag skulle särskriva då detta inte är regel. Läste följande i ett inlägg på ett forum om vikt;
 din blodsocker kurva kommer att ligga lika stadigt som en folmel ett bil på racer banan. 

Ja, stavfelet är korrekt återgett. Dessutom avslutades meningen inte med punkt utan med en förhatlig smiley. Poängen med inlägget är odiskutabelt. Det är enbart till för att uppmuntra och stödja övriga deltagare i denna viktklubb och det är väl värt vartenda ord. Språkbruket är dock under all kritik. Detta var dessutom inte det enda inlägg där svenska språket behandlades med en nonchalans och brist på respekt som inte kan benämnas som något annat än stötande. Vad är det vi håller på med? Vi kan väl ändå inte vara så naiva att vi tror att ordbehandlarens intåg i våra liv har skalat bort all kunskap och finess kring vårt språk? 
Idioti, det är vad det är. Jag vet att det finns de som kämpar med dyslexi, men de kämpar åtminstone. Om man sätter särskrivning i system har man inte dyslexi, då är man bara rent ut dum. Om man inte sätter större ära vid sitt eget språk att man särskriver till höger och vänster och ersätter uttryck i form av ord med intetsägande smileys borde man varken öppna truten eller bruka skrift. 
Gå i kloster och avge tysthetslöfte. Det är mitt råd.



Kommentarer
Postat av: Johan Andersson

Oj, oj, oj då. Det är ju helt otroligt hur upprörd en vanlig människa kan bli. Är den här bloggen bara ett utlopp för alla dina aggressioner och upplyftande av dig själv till skyarna, eller har jag helt tappat min förmåga att uppfatta sammanhang av ord och meningar. Det är faktiskt inte så svårt att skita i folk som inte skriver perfekt, du nämner ju till och med dyslektiker. Kan det inte vara så att personen i fråga är just det och lyckats kämpa ihop ett motiverande inlägg på nån bantningssajt för medelålders. Lugna ner dig litegranna.

2008-08-04 @ 17:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0